Türkiye’de hindicilik, 1995’li yıllara kadar geleneksel olarak mera hindiciliği
şeklinde yapılmıştır. Bu tip hindi genellikle yılbaşı hindisi olarak pazarlanmakta ve
işleme açısından uygun olmamaktaydı. 1995 yılında özel sektöre ait ilk hindi eti
entegre tesisinin Bolu’da açılmasından sonra yaygın hale gelen sanayi tipi hindicilik
ise özel sektörün yabancı firmalardan yumurta ithali yoluyla kendi kümeslerinde
veya sektörde fason üretim diye tabir edilen sözleşmeli yetiştiricilik sistemi ile
yapılmakta ve piyasadaki yeri gün geçtikçe artmaktadır (Koyubenbe ve Konca, 2010;
Keskin ve Demirbaş, 2012).
Türkiye’de hindi eti üretimi genel olarak yıllık 30-35 bin ton arasındadır. Kuş
gribinin görüldüğü 2006 yılında %60 oranında büyük bir düşüş yaşanarak 17 bin ton
olarak gerçekleşmiştir (Gülaç, 2011).
Piyasaya sunulan mutfak tipi ürünlerin çeşitliliği, şarküteri ürünlerinin
çoğaltılması ve hindi etinin sağlıklı olduğuna yönelik yapılan çalışmalar ile halkın
hindi etini tanıması ve fiyat avantajının olması sebebiyle talep artmış ve talebi
karşılayacak yatırımlar ile üretimin de artması sağlanmıştır (Yıldırım, 2004).
Türkiye’deki hindi eti tüketimi tavuk eti tüketimiyle kıyaslanamayacak
ölçüde düşük durumdadır. Kişi başına düşen hindi eti tüketimi 2001 yılında 0.59 kg/
yıl iken; 2005 yılında son 15 yıldaki en yüksek düzeyine ulaşarak 0.75 kg/ yıl’a
yükselmiş; ancak 2013’te 0.49 kg/ yıl’a gerilemiştir (Çizelge).
Türkiye'de kişi başına hindi eti tüketimi (2001-2013) (BESD-BİR,2014)
Yıllar Hindi Eti Tüketimi (kg/kişi)
2001 0,59
2002 0,36
2003 0,50
2004 0,67
2005 0,75
2006 0,65
2007 0,46
2008 0,47
2009 0,38
2010 0,44
2011 0,40
2012 0,55
2013 0,49
Türkiye’de hindi eti tüketiminin araştırıldığı bir çalışmada şu sonuçlara
ulaşılmıştır (Tan ve Dellal, 2002).
- Hindi eti tüketim miktarı gelir arttıkça artmaktadır. Tüketim en düşük gelirli grupta 9,58 kg, düşük gelirli grupta 10,62 kg, orta gelirli grupta 10,54 kg yüksek gelirli grupta 11,46 kg, en yüksek gelirli grupta ise 13,51 kg’dır. Düşük gelirli grup daha çok açık hindi etini tercih ederken, yüksek gelirli grup daha çok paketlenmiş hindi eti, tüketime hazır ürünler ve şarküteri ürünlerini tercih etmektedir.
- Hindi eti tüketenlerin %23,84’ü kırmızı et, %11,78’i tavuk eti tüketmemekte, %5,21’i ise sadece hindi eti tüketmektedir.
- Tüketiciler hindi etini çoğunlukla ızgara şeklinde tüketmektedirler (%78,63). Tüketicilerin % 30,41’i hindi etini sulu yemek özellikle tas kebabı türü yemeklerde kullanmakta, %17,53’ü soğuk yemek, aperatif yemek yapmakta, %18,08’i piknikte tüketmekte, %1,64’ü diğer şekillerde kullanmaktadır.
- Hindi eti tüketenlere neden hindi etini tercih ettikleri sorulduğunda %66,85’i daha lezzetli olduğu ve çeşitlilik olması açısından tükettiklerini, %60,82’si düşük kolesterollü olması nedeniyle tercih ettiğini, %19,73’ü kırmızı ete oranla fiyatının daha uygun olduğunu ve %10,68’i ise deli dana hastalığından sonra kırmızı et tüketimini azalttığını, bu nedenle hindi eti tüketmeye başladığını belirtmiştir.
KAYNAK : (Hindi külbastı pişirmede sous vide pişirme yönteminin optimizasyonu ve raf ömrünün belirlenmesi . Bıyıklı M. Bolu 2015)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder